Analiza finansowa przedsiębiorstwa
Analiza finansowa przedsiębiorstwa – nowatorskie metody
Właściciele, akcjonariusze, udziałowcy, banki, firmy leasingowe i factoringowe, kontrahenci i klienci przedsiębiorstw oraz inni zainteresowani często chcą wiedzieć, w jakiej kondycji finansowej i ogólnej znajduje się interesujące ich przedsiębiorstwo. W celu dokonania takiej oceny zazwyczaj wykorzystuje się klasyczną analizę wskaźnikową, czy szerzej, analizę finansową przedsiębiorstwa. W wyniku obliczenia zestawu wskaźników charakteryzujących kondycję finansową przedsiębiorstwa otrzymuje się zbiór liczb, które wymagają następnie interpretacji w celu wyciągnięcia wniosków. Przykładowo:
Wskaźnik finansowy |
Parametr oceny |
1. Płynność finansowa |
Wskaźnik: Aktywa obrotowe/Zobowiązania krótkoterminowe |
2. Dźwignia finansowa |
Wskaźnik: Zobowiązania/Kapitał własny |
3. Rentowność kapitału własnego |
Wskaźnik: Zysk netto/Kapitał własny |
4. Kapitał obrotowy |
Aktywa obrotowe – Zobowiązania krótkoterminowe |
5. Rentowność sprzedaży netto |
Wskaźnik: Zysk netto/Przychody ze sprzedaży netto |
Analiza finansowa przedsiębiorstwa, jest zbyt trudna dla osób, które nie mają wykształcenia finansowego i doświadczenia, dlatego opracowano program komputerowy, który przekłada liczby na linie i krzywe, które układają się we wzór. Wzór ten wzrok człowieka odbiera jako rysy twarzy. W ten sposób laik otrzymuje szybką i intuicyjną informację na temat sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Nieprawidłowości w zakresie aspektów finansowych przedsiębiorstwa będą widoczne jako zaburzenia proporcji twarzy, co ilustruje poniższy rysunek:
Przyporządkowanie wskaźników finansowych rysom twarzy
Metoda ta może być również stosowana w odniesieniu do wskaźników niefinansowych, przykładowo:
Wskaźnik niefinansowy |
Parametr oceny |
1. Jakość świadczonej usługi |
Liczba powtórnie wykonanych usług |
2. Bezpieczeństwo pracy |
Wskaźnik wypadków przy pracy |
3. Morale pracowników |
Procent absencji |
4. Wydajność pracy |
Wskaźnik: Wielkość produkcji/koszty płac |
5. Ocena jakości przez klientów |
Liczba reklamacji |
Przyporządkowanie wskaźników niefinansowych rysom twarzy
Dokonując obliczeń i analizując wyniki co miesiąc, można na bieżąco śledzić poprawę lub pogarszanie się sytuacji finansowej i niefinansowej przedsiębiorstwa w wybranych aspektach. Poniższy rysunek przedstawia czytelną chyba dla każdego laika tendencję poprawy (zdrowienia) przedsiębiorstwa:
Proponowane rozwiązanie jest znane od wielu lat, jednak nie przyjęło się w praktyce. A szkoda.
Właściwa analiza finansowa przedsiębiorstwa – ocena firmy na podstawie jej sprawozdań finansowych, obliczania i interpretacji wskaźników, budowania całościowego obrazu przedsiębiorstwa, budowania bazy danych dla porównań wskaźników będzie prostsza po szkoleniu – Analiza sprawozdań finansowych przedsiębiorstw.
Wszystkie rysunki w tym materiale pochodzą z książki: Smith M., Nowe narzędzia rachunkowości zarządczej, Fundacja Rozw. Rach. w Polsce, Warszawa 1998, s. 78 i 81.
dr Marek Nowak