Rola głównego księgowego w przedsiębiorstwie
Stanowisko głównego księgowego jest niezwykle wymagające, jeśli chodzi o predyspozycje oraz kwalifikacje pracownika. To w końcu na jego barkach spoczywa piecza nad sprawozdaniami finansowymi firmy, a od jego decyzji mogą zależeć losy całego przedsiębiorstwa. Przeczytaj, jakimi cechami powinien wyróżniać się główny księgowy. Poznaj najważniejsze zadania osoby piastującej to stanowisko.
H2: Kto może zostać głównym księgowym? Kluczowe umiejętności
Główny księgowy to kolejny etap kariery w księgowości. Może nim zostać osoba, która ma za sobą odpowiednie wykształcenie, umiejętności oraz lata doświadczeń – w przypadku jednostki budżetowej przepisy mówią tu o 6-letniej praktyce zawodowej. Starając się o pracę, należy przedstawić kwalifikacje zawodowe potwierdzone dyplomem uczelni lub certyfikatami. Te ostatnie można uzyskać po ukończeniu kursów z oferty CEE.
Ze względu na dużą odpowiedzialność główny księgowy powinien posiadać następujące kompetencje i umiejętności:
- umiejętności zarządzania;
- umiejętności analityczne;
- umiejętność pracy pod presją czasu;
- umiejętność pracy z dużą ilością danych;
- świadomość komercyjną;
- wiedzę o prawie podatkowym;
- wiedzę o zarządzaniu i administracji;
- wiedzę o zarządzaniu finansami;
- skrupulatność;
- sumienność;
- terminowość.
Ścieżka kariery dla głównego księgowego to możliwa szansa awansowania na stanowisko dyrektora finansowego, kontrolera finansowego lub członka zarządu.
Należy również zwrócić uwagę, że główni księgowi mogą liczyć na wysokie zarobki – średnio od 9 tys. w małej firmie do nawet 25 tysięcy złotych w przedsiębiorstwach pow. 500 mln rocznych przychodów. Stawki różnią się również w zależności od miasta.
Zadania głównego księgowego
Rola głównego księgowego obejmuje nie tylko sprawy związane z prowadzeniem ksiąg, ale i również zarządzaniem działem księgowym.
Do najważniejszych zadań głównego księgowego należy m.in.:
- odpowiedzialność za opracowanie planu kont;
- prowadzenie ewidencji księgowych;
- przygotowanie sprawozdań finansowych;
- nadzór nad obiegiem dokumentów księgowych;
- nadzór nad obiegiem faktur;
- prowadzenie ewidencji księgowych;
- kontrola operacji gospodarczych;
- wycena aktywów i pasywów;
- nadzór nad wyliczaniem wynagrodzeń;
- kontrola organizacyjna działu księgowości;
- kontrola nad rozliczeniami podatkowymi;
- kontakt i reprezentowanie firmy przed instytucjami zewnętrznymi;
- przygotowanie raportów i sprawozdań na potrzeby zarządu, banków i innych instytucji.
Rola księgowego w instytucji publicznej i przedsiębiorstwie prywatnym
W sektorze finansów publicznych kompetencje i obowiązki głównego księgowego są regulowane przepisami ustawy o finansach publicznych. Ponadto osoba starająca się na to stanowisko nie może być skazana za przestępstwa przeciwko mieniu, działalności instytucji państwowych czy samorządowych.
W przypadku firmy prywatnej poszczególne obowiązki pracownika mogą być ustalone przez pracodawcę. Główny księgowy jest tu przede wszystkim kontrolerem, który nadzoruje pracę działu księgowości i współpracuje z audytorem zewnętrznym. To samo dotyczy inwentaryzacji, w której główny księgowy nie bierze udziału, lecz sprawuje nad nią kontrolę.
Znacząca rola głównego księgowego wynika między innymi z tego, że to na podstawie jego analiz i opinii kierownictwo podejmuje kluczowe decyzje o przyszłości firmy.
Sprawdź pełną naszą ofertę kursów i szkoleń: https://www.cee.pl/oferta/ – zapraszamy